Zin in zorg

‘Goeie zin’ is het begin van alles, alleen van daaruit kun je andere mensen – medewerkers en klanten – inspireren...

Excellente organisaties zijn organisaties met excellente leidinggevenden en medewerkers. In de zorg en de ondersteuning zit die excellentie voor mij in het - al of niet tijdelijk - parkeren van het eigen oordeel; de eigen hick-ups; het eigen ego en misschien zelfs wel het eigen professioneel paradigma en in het écht zien wat mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben, willen. Om daar vervolgens consequent naar te handelen.
Dat is een heel hoge eis, waarvan de meesten zullen zeggen dat die in hun situatie niet ingewilligd kan worden. Daarmee komt dan de vraag aan de orde hoe ver je wél kunt en wilt komen. Hoeveel water wil en moet je bij de wijn doen? En is het dan nog zinvol wat je doet? Heb je er dan nog zin in?

Als het antwoord daarop positief is, kan het managen beginnen. Haalbare doelen stellen binnen de context waarin jij werkt. Doelen waardoor jij je prioriteiten helder hebt, die je kunt bespreken in de organisatie en waarover je transparant kunt zijn naar hen die zorg en ondersteuning nodig hebben. Bedenken hoe je die doelen wilt bereiken en welke mensen en middelen je daarvoor nodig hebt.

 

 

Deel dit bericht

Submit to FacebookSubmit to LinkedIn
nlen